Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Tápkiegészítő alapok

2017.05.16

 

Ismét egy témakör, melyről ódákat és könyveket lehetne írni. A táplálékkiegészítőket (ettől kezdve 'tápkieg') - ahogyan azt a nevük is mondják - a megfelelő étkezés kiegészítése céljából szedik a sportolók. Ezek előírásoknak megfelelő készítmények, melyek előállításukban leginkább instant levesekhez vagy esetleg fűszerekhez hasonlítanak.

Nagyon fontos itt megemlíteni, hogy ezeket a készítményeket nem érdemes helytelen táplálkozás mellett alkalmazni. Ugyan a rossz étkezést is némileg ki tudja egészíteni, de elsődleges céljuk a helyes táplálkozás tökéletesítése. Gondoljunk csak bele, egy papucsban miért futnánk maratont? Hiába van a talpunkon valamit, ha nem erre kell használni.

Egy másik fontos említésre méltó tény az, sok-sok tévhittel ellentétben, hogy ezek NEM doppingok, mivel hivatalos forrásból származnak és ellenőrzéseken mentek keresztül. Így semmi közük a doppingszerekhez.

Utolsó és nagyon fontos szempont, amit sokan elfelejtenek megemlíteni: motiváció! Mondjon bárki bármit, én észreveszem magamon, hogy a következő napra való tápkieg bekészítés és kimérés izgalmakkal jár. Nem azért mert szeretek port kanalazni, hanem 1) tudom pszichésen, hogy az adott szer miben fog segíteni - motivál; 2) edzés előtt és után is viszek be tápkieget ez meghozza a kedvem ahhoz, hogy tökéletesen próbáljam végigcsinálni az edzést - plusz motiváció; és nem utolsó sorban 3) ha már X pénzt elköltözök ezekre a laikusok szerint sokszor "semmirevaló cucc"-okra, akkor már csak nem eszek félre, hogy mindez kárba vesszen, ergo pénzügyi kárt okozva ezzel magamnak :)

Lássuk a főbb osztályait az alap tápkiegeknek:

  • Fehérje (protein)
  • Aminosav
  • Szénhidrát (ch - carbohydrate)
  • Ízületvédő
  • Vitamin
  • Tömegnövelő

 

Fehérjepor

A testünk fehérjéből épül fel, így nem lehet eléggé hangsúlyozni mennyire fontos napi szinten a szükséges fehérjemennyiség bevitele. Többnyire szilárd táplálékból ajánlatos mindezt biztosítani, viszont kiegészítésre megfelelő a fehérjepor használata. Legfontosabb alkalom, amikor ajánlatos ezt alkalmazni, az az edzés utáni időpont, ugyanis ennek gyors a felszívódása (vannak különböző felszívódási idővel rendelkező fehérjeporok), illetve az izomzatot növekedésre ösztönzi. Szerencsére a piacon már minden fajta és ízű fehérjepor bő választéka megtalálható (marha, szója, kazein, stb. - ezek részleteiről később).

Aminosav

A fehérjék aminosavakból állnak. Az aminosavak gyorsan szívódnak fel. Vannak akik ezt a két egyszerű tömör mondatot rosszul használják fel és fehérjét helyettesítenek aminosavakkal, ami nagy hibának számít, ugyanis amellett, hogy értelmetlen még haszna sincs. Az aminosavak valódi szerepe a katabolizmus (definíció Wikiről: Az élő szervezetek biokémiai reakciók során történő tápanyaglebontása. - röviden izomleépülés) megakadályozása. Két legjelentősebb aminosav a BCAA és a glutamin (róluk részletesebben a későbbiekben)

Szénhidrát

Az energia biztosításáért felelős tápkiegek a szénhidrátok. Általában két nagy főkategóriába sorolják őket felszívódásuk alapján, a gyors- és a lassú felszívódású. Edzés után alkalmazandó a gyors felszívódású, ugyanis azonnal pótolják az elhasznált energiát. Ebbe a kategóriába tartozik a szénhidrátok "császára", ami a vitargo, egy összetett szénhidrát, ami mégis gyorsan és nagyon jól felszívódó ch. Egy fontos dolog: edzés előtt NEM ajánlatos alkalmazni gyorsan felszívódó ch-t, ugyanis a hatásukra okozott inzulinreakció miatt a vércukorszint jelentősen megcsappanhat edzés alatt/végén!

Ízületvédő

Az ízületek folyamatos megterhelés miatt ajánlatos megelőzés céljából megfelelő ízületvédő készítményeket szedni. Két tipikus hiba, hogy vagy akkor várnak csodát az emberek ezektől, amikor már megtörtént a baj / sérülés, vagy pedig túl nagy súllyal terhelik saját maguk és ezzel együtt az ízületeiket. Nem árt előre gondolkodni és felkészülni erre és folyamatosan alkalmazni. Arról nem is beszélve, hogy a hétköznapi életben is segítséget nyújthat.

Vitamin

Létfontosságúak a szervezetünk helyes működése érdekében. Fehérje után a legfontosabb kiegészítő, ugyanis a napi tápagyagunk nem tartalmaz elegendő mennyiséget a vitaminokból. Mivel edzések során távozik testünkből (izzadás), így nem árt pluszban pótolni a napi szükséges és ajánlott mennyiséget. Kezdő és haladó sportolók számára egyaránt szükség van a (multi)vitaminokra!

Tömegnövelő

Egészen leegyszerűsítve: szénhidrát + fehérje. A megfelelően jó tömegnövelők legalább 25-30%-os fehérjetartalommal rendelkeznek, illetve ártól függően egyéb mást is tartalmazhat, mint pl. aminosavak vagy kreatin. Naponta egy étkezés helyettesítésére is alkalmazható (tömegelés esetén).

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.